Blegoo si Catalin: dialogul surzilor

October 27, 2008 · Bagat la Blegisme, Romania 

Asta e un prim post pe subiectul “etica: ce este ea si ce vrea dansa de la noi”.
Mi-am spus parerea despre mica galagie recenta din blogosfera mioritica intr-un post anterior.
Catalin m-a contrazis; ma rog, vorba vine, el a adus argumente “contra”.

La un moment dat, am concluzionat ca vorbim fara sa ascultam ce zice celalalt. Fara sa ascultam, si mai ales, fara sa PRELUCRAM – intelectual vorbind.

Eu am privit treaba prin prisma etica. Aia care o am eu, fireste. Mai sunt si altele, multe prisme – fiecare cu a lui.

Catalin sustine ca etica nu conteaza in cazul asta, si ca nu e vorba de hotie, ci de “reverse engineering”. Ce il deranjeaza pe el (aparent) e “linsajul” blogheristic la adresa lui Marian Pop.

Pai… Cataline… daca ce a facut M.P. nu e ilegal… atunci… “linsajul” (cum spui tu) il treci la categoria “ilegal”?
Daca lasam etica de-o parte, si vorbim doar de chestii “legale”, atunci nu vad unde e problema ta? Ce anume este de condamnat in reactia lui Zoso (si a altora care au subscris la punctul lui de vedere)?
Nu vaz nimica ilegal…

“…Nu e vorba de etica aici – poti sa faci abstractie un moment de persoana Marian Pop ? Mie nici nu mi-a pasat sa ma documentez despre el, cum a facut-o Zoso (mai avea putin si ii dadea si adresa pe blog). Mi-a pasat doar de faptul asta simplu: un om a inceput sa fie linsat bloggeristic pentru o chestie care de fapt nu este atat de condamnabila incat sa devina un subiect de discutii lansat de primul problogger. Daca M.P. ar fi avut cohones sa dea tema respectiva ca free atunci as fi scris un articol de sustinere. Asa, mai bine pastrez pentru mine lectia de azi, in care am vazut buldogosfera in maretia ei ! incerc de doua luni sa-ti raspund la articolul cu “5 motive pentru care imi place bloggingul romanesc”. Nu am reusit sa gasesc 5 si chiar dupa chestia asta nici nu mai sunt dispus sa caut.”

Problema devine… cred eu… ca atunci cand renuntam la etica, si vorbim doar in termeni legali… se cam “duce dracului giudetzu”.
Legile nu pot sa inlocuiasca etica; ele dicteaza norme de functionare in societate, nimic altceva. Cum e si zicala aia veche… “cei mari sar peste lege, aia mici trec pe dedesubt, doar prostii se impiedica de ea.”

Nu spun ca “reverse engineering” e ceva gresit, ori ilegal; devine gresit ori ilegal in functie de scopul pentru care este facut.
Nu spun ca ce a facut Marian Pop e ceva gresit, ori ilegal; spun doar ca nu e etic.

In momentul in care cineva (oricine) comite o incalcare de etica (general recunoscuta) si se disculpa sub motivul “nu e ilegal” atunci cei care nu sunt de acord cu actiunea se pot simti liberi sa actioneze dincolo de limitele etice impuse de bun-simt, sapte ani, si alte balarii similare. Adevarat, nu e in spiritul de a intoarce obrazul alalalt.

Inchei aici, cu un citat din Eminenta-Sa : “Voi Ce Credeti?”™©

Comentarii

10 Comentarii to “Blegoo si Catalin: dialogul surzilor”

  1. CTI97 on October 27th, 2008 8:29 pm

    Ma bucur ca te-am provocat in modul asta :) inseamna ca totusi iti pasa de parerea mea.

    Ideea care incercam s-o transmit era ca exista si un punct de vedere diferit. Am incercat sa fac o paralela cu Microsoftul, care declara in fiecare an cate “pierderi” are din piraterie. Toata lumea incearca sa-i ia apararea saracului zoso, care a fost furat – si el este primul care si-a cizelat un discurs acuzativ la adresa “furaciosilor”. Hai sa facem alta paralela: si eu, nu stiu daca si tu (ca nu ai publicat pe blog) dar in mod sigur zoso, descarcam muzica si filme de pe p2p si torente. Care este gradul de ipocrizie ca atunci cand folosesti continut piratat sa tipi ca altii iti fura tie ideile/tema/etc ? Nimeni nu este sfant, stiu asta prea bine. Insa eu unul incerc sa fiu mai bun, incerc sa invat despre licentele libere (GPL, creative commons) si cum pot face lumea mai buna. Suna cam utopic, nu-i asa ? Insa pentru mine “blogging is sharing” – este un concept de baza si un principiu care incerc sa mi-l reamintesc de fiecare data cand pun ceva pe blog. Am tipat si eu la un moment dat ca am fost “furat” si m-am inselat. De aceea incerc acum sa vad lucrurile dintr-un punct de vedere diferit. Daca este sa ne cramponam cu totii in etica si copyright, mai ales acum cand toata lumea cauta ceva diferit, inseamna ca cei din afara sunt cu zeci de ani inaintea noastra si nu mai avem nicio sansa. inca o idee: internetul prin natura lui incalca copyright-ul pentru ca-ti aduce pe calculatorul tau personal poze si continut aflat sub legea copyright-ului. Dar asa functioneaza internetul, prin replicarea informatiei si raspandirea ei. Si blogging-ul dupa parerea mea poarta aceleasi “defecte” ale internetului si ar trebui sa fie deschis. Tu poti sa-ti deschizi mintea un pic ?

    Pe de alta parte, il inteleg si pe zoso. La urma urmei este un pion important pe piata care “educa”, chiar daca o face numai cu acuzatii. Ne face viata mai usoara noua celorlalti, care primim roadele educatiei printr-un link sau prin mentionarea sursei. Nu incerc sa-l subminez pe zoso exprimandu-mi parerea liberala asupra licentierii si asupra copyright-ului, dar a ramane fixat in ideea “aratatului cu degetul” inseamna de fapt o pierdere pentru blogosfera romaneasca. Asta este parerea mea si nu ma supar daca tu sau zoso nu o inghititi sau nu o intelegeti.

  2. Blegoo on October 27th, 2008 11:15 pm

    Evident ca imi pasa de parerea ta – aia total gresita – zic. :)
    Serios, acuma.
    Paralela ta cu Microsoft nu tine – una la mana – ei declara pierderi din piraterie ca sa se traga de la taxe; asta una, si doi – cei care fura Microsoftul (chinezii, ca sa dau un exemplu) o fac din motive pure. Vor bani. E o hotie “cinstita”, daca vrei.

    “…Toata lumea incearca sa-i ia apararea saracului zoso…” zici tu. Nu sunt de acord cu evaluarea. Lumea nu i-a luat apararea, lumea a participat la o actiune cetateneasca de curatenie in curtea blocului (pe care tu ai vazut-o ca “linsaj”).
    Asa am vazut eu lucrurile – si lasand la o parte glumele cu “cartelul” – ar fi absurd sa crezi ca Zoso controleaza INTR-ADEVAR oamenii ca pe marionete.

    “…descarcam muzica si filme de pe p2p si torente…”
    Pai… ce-are de-a face una cu alta? Faptul ca unii dintre noi comit furturi pe internet inseamna o licenta generala de FURT?
    Eu ma exclud de aici, nu descarc muzica, nici filme, nici softuri. Nici n-am facut vreodata. Dar eu sunt un caz aparte, am circumstante atenuante, ciunga-n par si stau in cotetz, lol.
    Chiar si asa fiind, sa zicem ca descarcam muzica ori filme. E o diferenta ca le ascultam/vizionam si nu punem la cale o afacere cu discuri piratate, de vanzare la cotzu’ strazii, cred eu. Cu o fabricutza, cu angajati si toate alea.

    Ca sa fiu mai clar: felul in care sunt structurate legile curente de copyright si trademark ASIGURA 100% ca oricine care foloseste tehnologia de internet e vinovat de multiple ilegalitati zilnic. Era un text pe tema asta, nu-l gasesc acuma, dar era foarte ilustrativ.
    Si nu numai computere; vorbim fotografie, video, cam tot ce te inconjoara… te poate face sa intri in ilegalitate.

    D-aia am spus ca e o chestiune de etica. Daca intr-adevar vrei sa RESPECTI legile in vigoare, atunci trebuie sa te muti pe lumea ailalta; daca folosesti o lopata care are ™ si de fapt e o copie ieftina, facuta in China… te-ai ars!
    Si tot asa…

    Revenind la cazul nostru: n-am idee daca zoso o fi piratat prin tineretea blogului poze ori filme… n-am inclinatie sa scotocesc – posibil ca da.
    Ei, si? Asta da dreptul oricui sa fure de la el… hai sa zic, textele lui? Articolele?
    Zoso n-are o tema gratuita, culeasa din WPress repository. Am inteles ca a platit pt ea, ca s-a cacait mult pana sa fie cam ce vroia el, in fine, si-a batut capul.

    Nu cred ca s-ar fi obosit sa se ia de M.P. daca ala nu ar fi inceput sa faca marlanii. Chiar si asa… crezi ca zoso s-ar fi ciupit?
    Eu cred ca s-a enervat de aroganta mitocaneasca a individului, si nu de plagiat in sine. Parerea mea, asa cred, n-am vorbit cu nimeni pe tema asta in private.
    Cum cred ca te-ai enerva si tu, daca cineva iti fura sa zicem, laptopul… si dup-aia iti zice “n-ai ce sa-mi faci, “.

    “…pentru mine “blogging is sharing” – este un concept de baza…”
    Ia-te de mana cu Zoso. N-am observat ca el cere bani ca sa fie citit. Si nici tu. Amandoi oferiti munca mintii voastre gratis, pentru amuzamentul poporului, ca sa zic asa. Si am mai observat ca atat tu, cat si zoso oferiti destul de frecvent sfaturi utile – despre softuri, despre compuri, despre internet. Experientele voastre, care pot fi utile altora, spre a nu cadea in aceleasi greseli. Asta nu e “sharing”?

    Eu sunt destul de deschis la minte (cred) si nu ma cramponez de copyright in dusmanie; trag insa linia la etica. Acolo, da, ma cramponez. Fiindca fara aia, etica care este, nu mai avem nici copyright, nici internet, nici GPL, nici societate, nici parlamentari, nici civilizatie, nici Becali, nici pr0nache… nici nimic.

    “… sa-l subminez pe zoso exprimandu-mi parerea liberala asupra licentierii si asupra copyright-ului, dar a ramane fixat in ideea “aratatului cu degetul” inseamna de fapt o pierdere…”
    Bai… ce sa zic; da, ai dreptate, dar asta e stilul lui, asa si l-a format. Ca si cum i-ai zice lui Kafka: Bah… da tu de ce nu scrii si chestii vesele?
    Nu vorbesc in numele lui, doar raspund la ce spui tu. Eu cred ca in felul lui, asa acuzator cum zici tu, zoso a facut si face enorm pentru internetul romanesc.
    Altfel, da, inteleg punctul tau de vedere si il inghit cu voiosie; cred totusi ca esti alaturea de poteca in cazul ASTA. :)

  3. WhiteWolf on October 27th, 2008 11:16 pm

    CTI97, mai acu’ niste ani (1 sau 2, exact nu mai retin insa, era fix cand VisUrat a luat cam tot si prima oara pe la RoblogFest-ul ala controversat) zoso lua “za best” pentru cel mai bun design de blog.
    Ca sa ne pastram in tema si sa facem abstractie de persoane, nu era vorba de nici un design, nu era nimic original si nici macar deosebit de original sau functional.
    My point ?
    “De ce mi-ai furat tema” poti glasui doar cand ai compilat si codat tu. Nu cand ai primit cadou, nu cand ai cumparat sau ai luat la free. Si tocmai pentru ca indraznesc sa cred ca stiu cam ce implica munca asta, inclin sa iti dau tie dreptate in defavoarea lui blegoo atunci cand vine vorba strict de argumente. Tot spre tine inclin sa acced si atunci cand vine vorba despre “sho pã el cu totii” aka “sa vezi ce te sparg eu si prietenii mei aia multi pe care ii am pe simplul motiv ca oricat ia fi de problogger sau icon, apucaturile astea de mahala nu prea cred sa duca la progres ci doar la o radicalizare mai mult decat inutila si contraproductiva.
    Ca sa inchei.
    Oricat pare de surprinzator, chiar daca belgoo e logic si coerent, prefer sa ma aliniez celor cuprinse in comentariul tau de mai sus. Pana la urma s-a pornit de la “knowledge is to be shared”. si daca tot se ajunge la monetizare, radicalizare si alte asemenea, cine vrea sa racneasca ca a fost furat, sa o faca la kremenal. Si sa o faca dupa si doar daca ce si-a platit legal si pe acte drept de copyright, blegoo.
    Sau sa taca si sa dovedeasca mai multa lejeritate tocmai pe motiv ca atunci cand ajungi sa fii mare, iti poti permite sa demonstrezi bunatate si intelegere pentru cei care,la fel cum ai fost si tu la un moment dat, sunt mici. Ori cata vreme faci publice numere de telefon, loguri de chat, mailuri, si o dai pe “te sparg in google”, ceva nu e chiar asa mare. E mai mult o amareala a neputintei.
    Get my point, blegoo ?
    get my point?

  4. Blegoo on October 28th, 2008 12:24 am

    @ WhiteWholf: Ce sa zic, esti foarte logic si coerent.

    Da’ eu tot cred ca voi doi va cramponati de legalitati, in vreme ce eu latru despre etica.

    Ok, sa zic (de dragul argumentului) ca zoso a facut ceva nu tocmai etic.

    Acuma… ce a fost la inceput? Oul sau gaina? De unde s-a pornit toata tarasenia?

    Ziceti voi (brigada antizoso, lol) ca nu-i frumos ca zoso l-a caftit pe ala micu’ in curtea scolii; ca e disproportionat cu fapta; ca nu se face, samd.

    Eu (fiind din brigada “mai-lasati-ma-cu-zoso-ca-nu-de-el-vorbim”) zic ca ala micu’ n-a procedat frumos; sa intarati pe cineva dandu-te cocos si facand cu tifla nu e o idee buna niciodata.
    “Speak softly and carry a big stick” e o filozofie buna; daca tzipi in gura mare “Io-te cine sunt eu si ce poci sa fac” si nici macar n-ai un ciomag adecvat, atunci nu te mira ca ti-au rasarit cucuie.

    Este etic ce-a facut ala micu’?
    (Si lasa-ma Cataline, cu: “reverse engineering” nu e ilegal!) :)

    Daca copilu’ se joaca la aragaz… si ii atragi atentia ca nu e bine, si el rade la tine ca prostu’… atunci ii arzi o zmetie; spre binele lui. Si ca sa-ti economisesti din probleme pe mai tarziu. Asta se numeste educatie si cateodata poate sa doara nitzel, indiferent de ce zic liberalii din America aia. Care este.

    Asa se vede de la mine din cotetz.

  5. Blegoo on October 28th, 2008 1:30 am

    Ah, era s-o scap:
    Citat:
    “De ce mi-ai furat tema” poti glasui doar cand ai compilat si codat tu. Nu cand ai primit cadou, nu cand ai cumparat sau ai luat la free.

    Ahem… sigur ca asa e?

    Ia sa incerc ceva substitutii:
    “De ce mi-ai furat masina” poti glasui doar cand ai construit si vopsit tu. Nu cand ai primit cadou, nu cand ai cumparat sau ai luat la free.
    “De ce mi-ai furat poza” poti glasui doar cand ai fabricat tu aparatu’ si lentila si filmu’. Nu cand ai primit cadou, nu cand ai cumparat sau ai luat la free.
    “De ce mi-ai furat softul” poti glasui doar cand ai compilat si codat tu. Nu cand ai primit cadou, nu cand ai cumparat sau ai luat la free.

    Stiu, nu e acelasi lucru, da’ n-am putut sa ma abtin. :)

  6. WhiteWolf on October 28th, 2008 9:11 am

    Intr-o zi, un sofer de autobuz a mers ca de obicei la serviciu, si-a
    pornit bus-ul si a plecat pe traseu. Nimic deosebit la primele cateva
    statii, cativa oameni care-au urcat, cativa care-au coborat, si totul
    a fost ok.
    La urmatoarea statie, insa, un tip enorm a urcat in bus, cam 1,90m,
    cu constitutie de luptator categoria grea… s-a uitat spre sofer
    zicand: “Big John nu plateste!” si s-a asezat pe un scaun.
    Soferul avea cam 1,60m, era slabanog si genul de om
    bland… Asa ca nu s-a certat cu Big John, dar nu i-a convenit
    chestia asta deloc. Urmatoarea zi se intampla acelasi lucru – Big
    John a urcat iar in bus, a spus tare ca el nu plateste si s-a asezat.
    Urmatoarea zi iarasi… si-n zilele urmatoare la fel…
    Pana cand soferul n-a mai rezistat, deja avea insomnii din cauza lui
    Big John care-si batea joc de el. Asa ca-ntr-un final, s-a inscris la
    niste cursuri de body-building, karate, judo si alte arte martiale.
    Dupa cateva luni, deja era f puternic, mai mult, devenise very
    confident. Asa ca, ziua urmatoare cand Big John urca in bus si
    spuse “Big John nu plateste”, soferul s-a ridicat i-a aruncat o
    privire crunta si-a zbierat la el: “Si de ce nu?”
    Big John l-a privit f uimit si i-a replicat: “Big John are abonament”.

    Morala: ASIGURA-TE CA EXISTA O PROBLEMA INAINTE DE-A FACE EFORTURI
    …………………………………………………………………………………………..
    Completari absolut necesare, zic eu :)
    1.Nu fac parte din brigada antizoso. Mi-e absolut indiferent chiar daca la un moment dat eram tentat sa devin anti cartelul de care tocmai ai vorbit in urma cu putin timp. Mi-a trecut.
    2. Da, nu-i acelasi lucru dar ma bucur ca nu te-ai abtinut :P
    3. Si nu in ultimul rand, personal am crezut si continui sa cred ca nu poti face discutii de etica pe marginea unui subiect care include personale fara vreo legatura cu respectivul termen. De la asta m-am luat si… asta nu inseamna ca nu ai libertatea de a incerca (fix cum ai facut) macar.
    Insa, atunci, degeaba te mira rezultatele

  7. WhiteWolf on October 28th, 2008 9:13 am

    Nici eu nu ma pot abtine. Cica face bine la stress….
    Titlul mi-a placut. Mi-a placut rau, nu asa; de aia

  8. CTI97 on October 28th, 2008 10:26 am

    Blegoo, am zis chiar de la inceput ca ce a facut M.P. nu este etic – deci consideram acest punct inchis ? sunt de acord cu tine ! Nu am adus in discutie persoana si rautatea de care a dat dovada incitand – la urma urmei, chiar tu ziceai ca este un trend in a-l injura pe zoso si acest lucru trebuie facut intr-un mod original. Nu a fost originala miscarea asta ?

    Insa problema generala nu este alba-neagra – realitatea este gri. Doar pentru ca mi-am exprimat o parere diferita nu inseamna ca sunt antizoso (desi am impresia ca-mi poarta un pic pica ca nu vad lucrurile ca el si am o opinie). Am incercat sa-ti explic cam care-i treaba cu reverse engeneeringul si faptul ca nu prea poate fi considerat furt. Stii reclama ai cu pejo 206, era acum cativa ani la tembelizor. Aia cu indianul care pune elefantul sa se aseze pe o rabla, o ia la ciocane si pe urma scoate forma lui 206. Ala e reverse engeneering. Crezi ca daca s-ar fi intamplat for real chestia asta, pejo l-ar da in judecata pe indianul ala ca i-a furat design-ul ? Gandeste-te cum ar fi fost privit in continuare M.P. daca nimeni nu ar fi zis nimic si ar fi aterizat din greseala pe blogul lui. “Hahaha, uite-l si pe asta, se crede zoso-wannabe. How lame is that ?”. Dar nu, a trebuit sa facem tambalau, sa-l amenintam ca nu-l mai angajeaza nimeni (apropo, eu consider ca pe piata romaneasca este un ATU sa stii sa copiezi design-ul altei pagini – asa ca zoso de fapt i-a facut reclama respectivului si eu in locul lui M.P. m-as duce la interviuri cu tema lui zoso in portofoliu)

  9. R.R on November 1st, 2008 4:33 pm

    daa … foarte mare logic? în ce se scrie … îmi place foarte!!! chiar daca sunt off topic …

  10. Blegoo on November 1st, 2008 4:44 pm

    Pai, nu esti offtopic deloc. Esti doar “aplaudaci”, cum se zice in blogosfera mioritica… :)