Credinta

January 19, 2010 · Bagat la Diverse 

(NOTĂ: Narcisa face observația că aia cu “crede și nu cerceta” nu-i din Biblie. Cum nu-s mare cititor al cărții cu pricina, înclin să cred că are dreptate.
Eu am băgat citatul ca să-mi sprijin ideea că “credința” nu-i pe bază de probe ori demonstrații științifice.
)
Sau cum zic americanii… “FAITH”.
Nu-i același lucru, desigur.

Noi înțelegem prin “CREDINȚĂ” ceva legat de biserica ortodoxa română, ceva legat mai degrabă de ritual decât de realitatea “credinței”.
Ceva gen pupat moaște, coadă la mitropolie, chestii care de-obicei provoacă posturi energetice pe arhiblog.ro.

Mi-am adus aminte de diferență citind declarația unor băieți, prinși în Pakistan; care flăcăi, veniseră ei spre a face “jihad”.
Cum… de unde veniseră ei?
Din America, normal.

Zice Ramy Zamzam:

We are not terrorists. We are jihadists, and jihad is not terrorism”

Orice fel de argument ai aduce… o să fie bazat pe rezultatele “jihad”-ului… copii, femei, oameni nevinovați prinși în momentul nepotrivit, la locul nepotrivit.

Dar nu pe “jihad”. Jihad… e ceva… gen cum e iubirea. Știi că te-a pocnit… da’ nu poți să o definești.

Vorbeam deci, cu o gagică, mai acu’ 2 zile… (mărimea “D”, zic… fără adaosuri) apropo de “credință”. Normal, vorbeam cu ochii-n țâțe, că n-aveam încotro.
Dar… să lăsăm subiecte d-astea… aici avem gloabă serioasă, nu vax albina.

Interlocutoarea mea, deci, nu pricepea cum e faza cu “credința”.
Am încercat să-i explic, folosind exemple:

EU: “E ceva… similar cu iubirea; când te îndrăgostești, aia e! Nu poți să scapi, na.”
EA: “Ei, pe dracu’… dacă mi se arată clar că ăla nu e interesat de mine… îmi văd de treabă, nu?”
EU: “…Păi… asta dovedește că nu erai îndrăgostită… doar vroiai să te coțăi, nu? Iubirea adevărată… aia nu ține cont de respingere… aia e în tine. Tu doar vroiai să încerci scula cuiva”.

S-a bosumflat.
I-am dat exemple din istorie.
S-a enervat.
A revenit la religie și credință.

EA: “Și nu pot să nu mă distrez… de tot soiul de secte… care cred că vine apocalipsa… și se pregătesc… și nu vine! Cum poți să trăiești în continuare… nu pricep. Adică, ți se arată CLAR că nu a ieșit… deci, a fost fals… deci, cum poți să mai crezi în continuare?”
EU: “Credința… nu e ceva rațional. E absurd să o măsori matematic, ori statistic. Credința… la un anume nivel… e ceva similar cu noțiunea de “onoare”. Onoarea… e ceva pentru care au murit mii și mii de oameni, nu? Absurd… adevărat. Dar… real? Desigur. Așa și cu credința. Ca și onoarea… o ai… or n-o ai. O simți. Nu poți să o înveți.”
EA: “Ete p_la! Nu cred!”
EU: “Știi vorba aia… “credința mută munții?” E o metaforă, normal, dar e REALĂ. Credința, încrederea în ceva (fie forțele proprii, fie un moș cu barbă albă stând pe nori, fie ce vrei tu… e cea mai puternică motivație în societate.”
EA: “Ete p_la”.

Văzând io că n-o scot la cap cu fimeia… i-am dat ceva clar:

Oricum o dai, oricum încerci să o cârmești… e absurd să discuți “credința” la modul rațional. Prin definiție, credința e ceva irațional.
Cum ai putea să definești altfel?

Până și biblia… care o fi ea… spune clar:
“Crede… și nu cerceta”.

Credința, zic, nu e neapărat cu proptea de religie organizată. Columb nu a plecat spre vest gândind bucăți din biblie. Don Quihote credea el în ceva… nu neapărat religios. Americanii… au crezut că o să ajungă pe lună.
Și tot așa.
Omenirea… a avansat pe bază de credință.

E dificil să acuzi “jihad”-iștii pe bază de rezultatele actelor. Ei nu gândesc în astfel de termeni.
Ei CRED în ce fac.

Să dedicăm acest post, zic… unui filozof român în viață. :)

Mișto!(0)Fleoșc!(0)

Comentarii

6 Comentarii to “Credinta”

  1. McGogoo on January 19th, 2010 10:20 am

    perfect adevarat. partea nasoala cu jihadistii este ca sunt perceputi prin prisma filmelor cu teroristi
    din fericire pe la CIA/FBI sunt si baieti destepti care lasa filmele sa isi faca treaba de propaganda iar ei studiaza temeinic jihadul.
    de ce? pentru ca in acest mod pot sa previna [uneori] actiunile jihadistilor.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  2. Narcisa on January 19th, 2010 5:24 pm

    poti sa-mi zici si mie mai exact unde se gaseste in biblie sintagma "crede si nu cerceta"? Pentru ca eu le-am gasit doar pe alea cu "Bate si ti se va deschide, cere si ti se va da, cauta si vei afla."

    asa, dintr-o rapida cercetare pe net, am aflat ca sintagma "crede si nu cerceta" apartine lui Celsus (sec al II-lea) si reprezenta un atac la adresa crestinismului. Nu stiu la vremea respectiva ce efect a avut, dar vad ca astazi sunt din ce in ce mai multi care o iau drept buna (in sensul ca ar fi cuprinsa in Biblie).

    In rest, sunt total de acord cu argumentatia ta. Doar ca iti pierzi timpul cu oameni de genul asta, respectiva avea chef mai degraba de organul pe care il tot pomenea, nu de chestiuni care sa-i incurce neuronii in cap.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  3. chrispg77 on January 19th, 2010 6:52 pm

    Credinta e iubire neconditionata... la fel cum fiecare dintre noi ar trebui sa iubeasca acea persoana careia i-a declarat asta.

    "Crede si nu cerceta"...scriu unii in Biblie asta, dar se pare ca tot Biblia il citeaza pe Isus: "Cauta adevarul si numai adevarul te va elibera". Concluzia o trage fiecare pentru el.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  4. Blegoo on January 19th, 2010 10:29 pm

    @McGogoo: Mdeh... știu eu? Ar fi bine dacă ar fi așa cum spui; din păcate, americanii, în mod tradițional, încearcă să găsească răspunsuri RAȚIONALE la probleme IRAȚIONALE.
    Jihadul, ca și iubirea, ca și credința religioasă... e ceva irațional prin definiție.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  5. Blegoo on January 19th, 2010 10:31 pm

    @Narcisa: Habar n-am unde poți găsi citatul; cel mai probabil e că tu ai dreptate, iar eu am făcut o afirmație aiurea.
    Deci... să bag o notiță, ceva, să nu perpetuăm blegismul. :)

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  6. Blegoo on January 19th, 2010 10:37 pm

    @chrispg77: Deja intri în chestii filozofice grele. Eu am încercat să relatez o chestie oarecum simplă: anume, e absurd să discuți rațional un subiect irațional prin definiție.
    Desigur, "irațional prin definiție" se referă la felul în care o persoană "rațională" definește "iraționalul". Din partea ailaltă, situația e exact invers.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)