Teoria si Practica Tiganeasca

March 13, 2011 · Bagat la Blegisme, Romania Extraterestra 

Văzând io multe caterinci pe teme țigănești și maneliste, prin fel și fel de gloabe, de la vlădică la opincă, de la Bruxelles la Ferentari, zic să-mi dau și io cu presupusul.

Discuția se rezumă la veșnica dezbatere între idealiști și realiști.

Idealiștii vor să-i înțelegem, să-i ajutăm, să le dăm, să-i educăm, să le acceptăm cultura și astfel… să-i integrăm.
În societate.
Realiștii zic că indiferent cât le dai, ei or să vrea mai mult. Și pentru “mai mult”, sunt dispuși să-ți dea în cap. Indiferent cât ești dispus să-i înțelegi, ei nu vor să te înțeleagă pe tine. Indiferent cât îi ajuți, ei or să vrea mai mult. Indiferent cât vrei să-i educi, ei vor respinge educația, fiindcă e contrară culturii lor.
Considerând treaba la modul istoric, eu mă dau cu realiștii.

Fiind mai realist decât realiștii, eu cred sincer că în 10 ani, maximum 20… România va fi o națiune țigănească majoritară.
Politic, social și cultural… suntem deja acolo.
Mai rămâne să ne constituim în șatre… și să obținem scutire de impozit pe motiv de cultură nomadă.

Demografic… lucrăm la problemă.
Zilnic.

Mișto!(0)Fleoșc!(0)

Comentarii

12 Comentarii to “Teoria si Practica Tiganeasca”

  1. drcraciun on March 13th, 2011 12:49 pm

    Eu sunt nevoit, din motive politice si de cariera, sa ma dau cu norvegienii, care sunt in general, dupa ce faci media, idealisti (si naivi, asa sunt ei descrisi ei mai adesea de americani).

    Pe bune, chiar mi-am dat seama ca s-ar putea fi chiar adevarat si nu o simpla speculatie fantezista de-a mea: prietena mea I(NZ) care a trait multi ani in America si care are totusi mult mai mult bun simt decat mine, exact asa mereu zice si despre mine ! Ca sunt naiv si prea idealist. Deci inseamna ca eu chiar ma potrivesc cu norvegienii ! (si numai despre tigani, dar si despre alt fel de hoti si banditi)

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  2. Cora_ on March 13th, 2011 4:15 pm

    Problema e serioasa si s-a accentuat in acesti ultimi 20 de ani cand in numele libertatii fiecare a facut ce a vrut.
    Asa cum spusesem in Mahala, eu am locuit intr-un cartier unde locuiau romani, tigani, etc. Toata copilaria si adolescenta nu am avut nici un fel de pr. unii cu altii. Aveam aceeasi problema toti, comunismul.
    Intre '90 si 2000, pe marele si frumosul bulevard care lega centrul orasului de cartierul meu, au inceput sa apara una dupa alta casele cu turle. Care mai care mai mare si mai hidoasa. Mai aparea o casa, mai murea unul intr-un atac asupra vreunei banci din vest, omorat de politisti.
    Asadar bulevardul copilariei mele, altadata strajuit de pomi, s-a uratit. Pomii au fost taiati. Obisnuiam sa merg pe jos de-a lungul lui, 1,2 km din centru pana acasa. La un moment dat au inceput sa apara masini parcate de-a lungul trotuarului. Mesajul era clar. Trotuarul nu-mi mai apartinea. Au inceput sa apara caini uriasi/ amenintatori pe trotuar(nu erau comunitari, erau cainii tiganilor).
    Trotuarul mi-a fost luat. Locuitorii palatelor faceau gratare si chefuri pe satiul verde dintre cele doua benzi de circulatie. Nu, nu glumesc. Pentru ca li se permitea.
    Prin 2000 a fost la Craiova o mare batalie intre clanurile tiganesti, au venit de peste tot, a fost un fel de razboi al lumii interlope. Pe acelasi bulevard, masini ale trupelor speciale au strajuit saptamani pentru a asigura securitatea tiganilor. Am trecut cu autobuzul si tiganii se bataiau pe sezlonguri pe trotuar si la 10m, angajati ai trupelor speciale, platiti de mine si de tine, ii "aparau".
    A cui e vina? A societatii bolnave care le-a permis asa ceva.
    Nu stiu daca ma credeti, dar am avut lacrimi in ochi. Mi-a fost luat tot. Imi ramanea biletul de avion...
    Mi-am amintit acum, la Strehaia aceiasi romi/tigani/ cum va place sa-i numiti- au facut pod/ arcada intre doua case, PESTE STADA. Adica ce, nu aveau voie?
    Orice locuitor al tarii aleia are dreptul la o viata mai buna, dar toti trebuie sa se supuna acelorasi legi. Si daca nu, sa plateasca pentru. Iar tiganii nu se vor integra atata timp cat nu li se va explica clar ca legea e facuta si pentru ei.
    Sa ne auzim sanatosi!

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  3. Blegoo on March 13th, 2011 9:39 pm

    Cora... există oameni care aleg să bage capul în nisip și să spună că "nu egzistă probleme".
    Oameni care întreabă ce-i rău la manele, ca gen muzical, și desconsideră semnele culturale ca fiind indicative de distrugere interioară la nivel de societate.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  4. drcraciun on March 13th, 2011 10:53 pm

    De ce sa amestecam arta (manelele sunt si ele un fel de arta, desi foarte primitiva si neplacuta in acelasi timp, pentru mine poersonal) cu problemele sociale create de tigani ? Eu nu sunt de caordacord cu amestecarea manelelor in discutia asta, pt. manele poti sa ai un gust sau nu, dar nu sunt una din problemele sociale care sunt legate de comportamentul de clan si uneori aberant pt. societate al tiganilor.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  5. Blegoo on March 13th, 2011 11:20 pm

    Șefule... în general eu editez pe șestake greșeli de tipografie... da' tu le cam comiți.
    Nițel respect pentru tine.
    Data viitoare... ți le las așa cum le bagi.
    Scuzele gen "...am comentant dân stația de autobuz în timp ce mă mozoleam cu ics..." nu-s acceptabile.
    Sunt doar o dovadă de "manelizare".
    Un exemplu de "...las'că merge...©™®"

    La subiect:
    Manelele sunt reprezentative ca fiind o manifestare culturală prevalentă în societatea mioritică contemporană. Reprezintă un simptom al bolii, ca să fiu medical descriptiv.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  6. drcraciun on March 14th, 2011 7:07 am

    [Warning: post lung, dar interesant, pe bune !]

    Scuze re. typo, de obicei incerc sa recitesc si sa mai corectez dar nu fac asta mereu, recunosc. O sa incerc mai sa o fac mai des.

    Nu am inteles ce are blogul lui WW in legatura cu manelele. Are el un post acolo despre manele ? Ca eu nu le-am citit chiar toate posturile lui. Eu ieri si alaltaieri am fost foarte impresionat de clipul lui despre dorul de parinti, l-am revazut de cateva ori si de aia am comentat asa de mult acolo sub el, ca eu pe WW chiar ca nu vreau sa-l enervez cu posturi prea lungi, dar unoeri chiar ca ma atinge la suflet, si atunci nu pot sa ma abtin, trebuie sa-i povestesc ceva si despre ce simt eu in sufletul meu cand citesc posturile alea, si eu simt multe in sufletul meu, de aia imi ies posturile asa de lungi.

    Si uiye ca eu insist sa NU amestecam cuvantul sau notiunea de manele cand discutam contradictoriu despre un topic politc social sau politic si mai ales sa nu folosim acest cuvat in intelesul sau peiorativ (derogatoriu) cand argumentam pozitii politice diferite, deoarece eu nu sunt de acord cu acest fel de intrebuintatre a cuvintelor care descriu tot felul de tipuri de arta, printre care eu insist sa includem si manelele (chiar daca mie personal nu imi plac.)

    Eu NU sunt de acord sa folosim arta (si gusturile noastre personale pentru o arta anume sau un artoist anume) in dezbaterile politice. poate doar sa folosim opiniile noastre despre diversi critici de arta ar fi OK (desi majoritatea criticlor de arta nu sunt chiar asa de polarizatori astfel incat sa poata fi folositi in mod util pentru asa ceva, poate doar ALS, dar pe ala nu vreau sa-l folosim ca sa nu-i facem reclama deoarece este atat de prost critic de arta incat nu merita acesata reclama suplimentara de la noi.)

    Deci ce voiam sa zic eu, uite, mie de exemplu imi place cum o picteaza pictorul Sassoferrato pe Fecioara Maria, iar tie iti place mai mult cum o picteaza Raffaello Sanzio si nu poti sa suferi cum o picteaza Sassoferrato.

    Si pe urma tu incepi sa argumentezi despre un topic politic ca de exemplu comportamnetul cetatenilor romani din vremea Fecioarei Maria fata de evreii necetateni romani, zic si eu ca exemplu general (stiu ca e un subioect cam polarizatoir si asta, dar la-m ales tocmai ca iese mai bine in evidenta, n u e vorba despre evrei, nu vreau sa amestecam si antisemitismul aici, ca romanii nu de aia erau brutali si violenti fata de evrei, ci pentru ca asa erau ei din fire fata de toi cetatenii tarilor pe care le ocupau ei, nu le pasa daca erau evri sau ce erau, ei erau badarani si dictatori oricum, cu niste exceptii, desigur, ca nu se poate fara si niste exceptii.)(Vorbesc bineinteles despre romanii antici nu despre romanii din Romania, ca nu am diacritice romanesti si nu vreau sa se inteleaga gresit ceva cumva, ca asta ar mai lipsi sa se duca zvonul ca eu opinez in public ca romanii nostri contemporani ar fi niste antisemiti ! BTW, norvegienii sunt si o si recunosc in public fara nici o jena, zic si ei, asa suntem noi, nu aveti ca sa nefaceti si basta ! Mi-a confirmat chiar profesorul meu de norvegiana asta, nu doar am citit eu pe net.)

    Deci, inapoi la ontopic: ar fi ca si cum tu, care nu il suferi cum o picteaza Sassoferrato pe Maria, ai zice: "uite-te cum romanii astia antici se poarta fata de evrei tot asa cum e atitudinea lui Sassoferrato fata de Maria" !

    Intelegi ce vreau sa zic ? Si ar fi ca si cum eu ti-as raspunde: : "mai Blegoo, dar nu ai dreptate pentru ca mie imi plac reprezentarile lui Sassoferrato deci eu nu sunt de acord cu parerea ta despre cum ii trateaza romanii rau pe evrei si de altfel nici nu cred ca sunt antisemiti din fire chiar toti"

    Vezi cum se pierde argumentul ? Si asta NUMAI din cauza ca am folosit gusturile noastre pentru o arta anume sau un artist anume ca sa il folosim in mod gresit, argumentez eu, ca sa ne sustinem pozitiile politice despre o chestiune sociala si anume comportamentul rau al romanilor fata de evrei si de ce e el asa, e oare din cauza ca sunt antisemiti cu totii sau din cauza ca sunt ei brutali si badarani din fire fata de toti !

    Si eu, desi nu imi plac manelele, tot le consider ca un fel de arta, si pe manelisti ca un fel de artisti. De aia nu am fost de acord cu folosirea acestora intr-un argument politic, chiar daca recunosc ca acesata expresiee de "manelizare" a intrat deja in modul curent contemporan in uz si este deja destul de larg acceptat si inteles corect de o mare parte din toti.

    Eu chiar ca astept comentarii de la tine si de la altii, daca sunt interesati, aici despre acest argument si parere a mea. pentru ca eu personal sunt foarte atras de arta si de criticii de arta.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  7. Blegoo on March 14th, 2011 12:05 pm

    @drcraciun:

    "...Nu am inteles ce are blogul lui WW in legatura cu manelele..."

    N-are legătură, e o chestie veche - când folosesc expresia "las'că merge", pun link la el, plus ©™® - e o glumă. La fel ca atunci când mă refer la "globfazăr".

    Termenul de "manelizare" e folosit în discuție fără legătură cu stilul muzical - e doar pentru conveniență.
    Discuția e la nivel de societate, nu de stil artistic muzical.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  8. drcraciun on March 14th, 2011 9:06 pm

    Da, eu am reactionat asa deoarece mie personal nu imi place acest termen, deoarece pune automat "maneaua" intr-o lumina derogatoare si nefavorabila, si mie nu imi place de a folosi astfel, in modul asta cuvintele legate de orice fel de arta.

    Dar stiu ca se folososte larg acest cuvant fara nici o referinta acum la "maneaua' propriu zisa. dar tot ma zgarie pe mine la ureche cand il aud, ar fi, pentru mine, ca si cum ai zice "rafaelizare" (daca nu iti place cum picteaza Raffaello Sanzio).
    -----------------------------------
    Uite o Madona pictata de Sassoferrato:

    http://t2.gstatic.com/images?q.....J-LDuTOV0g

    Si una de Raffaello Sanzio:

    http://t0.gstatic.com/images?q.....xv7sSoxv7Q

    Care iti place tie mai mult ?

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  9. drcraciun on March 17th, 2011 8:15 pm

    Azi as simti nevoia sa vorbesc cu cineva un pic despre pictura, dar nu am cu cine. vad ca nu mi-ai raspuns tu si nici nimeni altcineva la intrebarea mea. Eu pana acuma ziceam ca am impresia ca imi place mai mult Sasoferrato cum picteaza madonele, dar azi m-am uitat din nou la tablourile astea, pentru ca sunt amandoua atat de frumaoase, si parca azi imi place mai mult madona lui Sanzio.

    E foarte greu sa te decizi intre aceste 2 reprezentari, sunt total diferite, dar la fel de frumoase si aproape perfecte amandoua.

    De fapt asta e si rostul lor, sa fie cat mai frumoase posibil astfel incat sa iti faci o parre cat mai buna despre madona in general.

    S-a mai omorat un politist in Romania azi impuscandu-se in cap cu arma din dotare. Tocmai am vazut pe ziare.ro.

    Chirurgii au un risc de suicid de 4 ori mai mare decat populatia generala. La politisti este mult mai mare, nu stiu daca l-a masurat cineva, cred ca le e si frica sa-l masoare ca s-ar speria lumea cand ar afla ce mare este.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  10. drcraciun on March 17th, 2011 11:06 pm

    Uite un link util pentru cei ingrijorati ca ar putea avea un cunoscut, o ruda sau un prieten la risc de suicid:

    http://www.stopasuicide.org/do.....litary.pdf

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  11. Blegoo on March 18th, 2011 3:06 pm

    @drcraciun: Șefule... unii dintre noi mai prestăm munca la lopată și târnăcop, activitate care tinde să descurajeze discuții filozofico-estetice. :(

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  12. drcraciun on March 19th, 2011 4:29 am

    Sigur ca ai dreptate, Blegoo, dar ma simteam eu mai anxios in ultima vreme si poate si trist ca am citit despre suicidul acelui politist si eu cam asta tind sa fac, sa fug inspre arta, cand sunt un pic trist si speriat ca ma face sa ma simt mai bine ca un fel de Chicken Soup for my Soul (poate ca stii cartea americana).

    Si mai vreau sa iti zic ceva tie, ca tot iti place politica, si imi place si mie uneori sa barfesc dpdv politic, desi eu sunt total amator si diletant la faza asta.

    Deoarece eu te consider unul din cei mai buni prieteni de ai mei on-line si chiar am respect real fata de experienta ta in general (atat de viata cat si de bloger), acum ca tot a fost vorba ata de mult despre tigani si despre prejudecati in ultima vreme pe tot felul de bloguri si recunosc ca este un subiect foarte greu si foarte anxiogen pentru multi, inclusiv eu, eu tie vreau sa-ti spun, doar tie aici, si vreau chiar sa ma laud un pic fata de tine, recunosc, ca eu am resusit in sfarsit sa imi fac si eu cunoscute in mod public preferintele si prejudecatile mele politice (desi m-am cacait f. mult la inceput si in post si am divagat in tot felul de directii poate inutile) in postul meu cel mai recent despre Preferintele mele politice-partea II-a, si NU este o reclama la blogul meu, doar am simtit in mod real nevoia sa ma auto-congratulez si eu un pic, pentru ca asta e un lucru foarte mare pentru mine personal si a insemnat in mod sincer si realist foarte mult ca am indraznit si eu sa ma exprim o data in public despre asta in limba romana si fata de cei ce citesc romaneste. Doar atat am vrut sa te anunt.

    Nu am zis prea multe despre tigani propriu zis in postul respectiv, desi exista cateva linkuri de suport pentru tiganii homosexuali catre sfarsit, deoarece eu ii consider pe acestia in mod real la dublu-risc atat pt. persecutie cat si pt. patologie psihiatrica, tocmai din cauza de prejudecati venite catre ei atat din exterior de catre societatea mai larga, cat si din interior de catre comunitatea lor tiganeasca, cat si provenite din ei insusi ca un fel de self-hate.

    Plus ca eu inteleg intr-un fel ca aceste prejudecati pot avea si cauze realiste, cum parac am incercat sa explic un pic si pe blogul meu-scoala al lui WE, ca tiganii, asa in general, au fost cam persecutati de-a lungul istoriei de multi , alaturi de alti persecutati, din cauza de diverse prejudecati dar poate ca si din cauza comportamentului lor social predominant de familie/clan (ca si unii arabi sau asiatici, de altfel) decat asa mai orientat social general ca majoritatile de law-abiding citizens.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)