Ce stim

May 14, 2012 · Bagat la Blegisme, Deceisme, Romania 

… și ce habar n-avem.
Avem cu to(n)ții laptoape… cutii cu SS(ceva), chestia este…

Știm cum funcționează procesoru’?
……..
Pauză de greieri…

Nimeni nu e capabil să ecsplice cum e treaba cu computerul.
Cum știe el să facă ce face.

Cu ani în urmă, DeCe? m-a provocat la o discuție apropo de subiect.
Ideea a pornit de la o gajică de-a lui, care nu înțelegea cum merge treaba.
Dan, deși mare guru de CîMîSî, nu putea să ecsplice.

Mai rău, a realizat că nici el nu știe, de fapt.

Eu, fiind un maidanez oarecare, am încercat să latru la manșetă, să mârâi la subiect.
Evident, am constatat că nici măcar câinii nu știu cum funcționează un procesor.

Are cineva curaj să zică că știe?
Mioritic vorbind.
Oricine care poate să ecsplice pă înțelesu’ boborului cum e cu “porțile” alea, care e ori “da” ori “nu”, și cum se leagă asta de programare.

Cineva?

Oricine?

…cri…cri…cri…

Mda, cam așa credem și io…

Mișto!(0)Fleoșc!(0)

Comentarii

16 Comentarii to “Ce stim”

  1. Arhi on May 14th, 2012 9:32 pm

    e relativ simplu. functioneaza pe principiul inchis/deschis. la fel ca un limbaj morse, de exemplu. sau un limbaj hexadecimal. 3 inchise, 2 deschise fac un simbol (exemplu)

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  2. Blegoo on May 14th, 2012 10:29 pm

    Da, șefule, așa e... chestia e... cum se deschid alea? Care se deschid, ce-or fi ele?
    Ideea a pornit de la cum explici sistemul de operare al unui computer cuiva care nu acceptă explicația: "dai cu deștu' în tastatură... și merge!"
    Cum se deschide/închide?
    Că nu stai tu cu mâna pe comutator, ca la morse alea... :)
    Serios zic, cum explici funcționarea procesorului?
    Cum știe procesorul să pornească ecranul?

    Pariez că nu poți să explici. :)
    Vorbești de o chestie cât un timbru poștal, cu melearde de portițe; cum știe ele când să se deschidă/închidă?

    Ca să fie mai simplu, hai să zicem că ai un SiPiU primitiv: știe să pornească... și să oprească.
    Cum comunici cu el?
    Lasă aia... "prin program"... cum ajunge programul să comunice cu procesorul?

    Hai, concret, fără baliverne.

    Ai să vezi că deși e simplu să explici procesorul, totul devine complicat când vrei să explici la fel de simplu CUM comunică procesorul cu programul... :)

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  3. cti97 on May 15th, 2012 3:21 pm

    sunt prea multe layere care trebuie explicate si treci prin multe discipline pana sa intelegi totul ca si chiestie unitara. in zilele noastre procesorul (sau calculatorul) e de fapt un blackbox pe care il folosesti modificand doar unul-doua layere de logica. Daca vrei sa pricepi totul trebuie s-o iei asa:
    1. pricepi matematica? daca nu, ia mataluta si invata niste matematica.
    2. pricepi fizica? daca nu, pune mana pe carte
    3. pricepi si matematica si fizica? pai atunci sa intram la electronica (politehnica&shit)
    4. ai inteles si cum e cu partea de electronica, circuite si operatiuni de baza in sistemul binar? pai hai sa invatam niste cum sa utilizam calculatorul prin intermediul sistemului de operare Y (unde Y poate fi Windows/OS X/Ubuntu/Linux/etc)
    5. ai invatat tot de la pasii 1 la 4? hai sa invatam programare pe sistemul de operare
    6. ai invatat conceptele de programare? hai sa invatam programarea web + sisteme de servere / limbaje de programare in paralel / paradigmele web-ului si networkingului
    7. acum poti scrie un articol pe blog printr-un CMS :P

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  4. Blegoo on May 15th, 2012 5:25 pm

    Cătălin, e ieftin să te ascunzi în dosul unor declarații gen "învață matematica"...

    Ca să fiu mai clar: am petrecut probabil o lună cu Dan, încercând să găsim metafore și exemple pentru a explica SIMPLU cum e treaba cu SiPiU-ul și programarea lui.

    Cu cât ne-am căznit mai tare, cu atâta ne-am înfundat în probleme... deși la început, am făcut ceva progres.

    Problema de bază e simplă: cum explici cuiva cum FUNCȚIONEAZĂ un microprocesor - prin analogie?
    (Dan și cu mine am încercat metafora unui stadion de fotbal)... :)
    Oricine pricepe chestia cu "porțile"... "da" sau "nu".
    Problema intervine în momentul în care încerci să descrii procesul prin care porțile se deschid sau închid.

    Încearcă și tu să explici - ai să vezi că e mai complicat decât fizica cuantică.
    Aia e simplă: o chestie e și nu e, în același timp: e neclară, până cineva o observă.

    Ca exemplu: eu stau lângă un copac.
    Poate fac pișu... poate nu.
    Dacă nimeni nu observă... ambele variante sunt posibile, nu?
    :)

    (nu începe cu trimiteri la uichi, că am fost acolo deja)

    Serios, e un exercițiu intelectual: dacă chiar știm cum funcționează computeru'.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  5. cti97 on May 15th, 2012 6:58 pm

    eu zic ca mai degraba e un exercitiu de filozofie mai mult decat unul intelectual. pentru ca daca o iau pe calea descrisa de tine mai sus .. explica tu cuiva ca 1 + 1 fac intotdeauna 2. si o sa descoperi ca e destul de greu, pentru o operatie atat de simpla. trebuie ca interlocutorul sa aiba cunostinte de numere intregi, operatori de adunare si semne de matematica. in plus, daca interlocutorul are deja aceste cunostine, ba chiar mai multe decat tine, s-ar putea sa-ti demonstreze ca 1 + 1 nu fac intotdeanua doi. pentru ca tu ai "presupus" ca amandoi calculati in zecimal, pe cand interlocutorul ar putea calcula in binar, caz in care 1+1 = 10. sau .. defineste 1 .. poate era vorba de un infinit. defineste operatorul de + sau semnul de egal. e greu, nu?

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  6. Blegoo on May 15th, 2012 8:14 pm

    cti97... poate nu m-am exprimat eu bine (se întâmplă tot timpul).

    N-are de-a face cu filozofia chibritului, ori a microprocesorului.
    Ideea e simplă: cum explici cuiva funcționarea calculatorului, pornind de la CPU?
    Restu' e simplu... ramu' e memorie suplimentară... hardiscu' e loc de pus chestii, un fel de cămară... placa video traduce ce zice procesoru' că trebe luminat... chestii obișnuite.

    Da, poți să demonstrezi că 1+1 fac 2 oricui.
    Că mai toată lumea are 5 dește la mână, nu?

    Zicem unu... plus încă unu... face doi; ori două.
    Dește.

    Dacă vrei să pornești de la binar... ori hexadecimal (ce-o fi aia - cum a zis Arhi că merge distracția) ... treaba ta.
    Nu sunt contra.
    Chestia e... ești capabil să explici?

    Așa... pe înțelesu' Blegului? :)
    Dacă nu... se cheamă că nu știi de fapt, cum funcționează treaba.
    Ori nu înțelegi.
    ............
    Pariez că poți să explici foarte bine cum funcționează un cazan cu aburi... ori un motor de Dacia, până la nivel molecular.
    Ce te împiedică să faci la fel pentru electronice? :)

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  7. Lebăda on May 15th, 2012 8:39 pm

    "cti97… poate nu m-am exprimat eu bine (se întâmplă tot timpul)."
    eh, las' ca nu esti singur! si mie mi se-ntampla, iar in ultimul timp din ce in ce mai des... o fi batranetea de vina?!

    "Da, poți să demonstrezi că 1+1 fac 2 oricui.
    Că mai toată lumea are 5 dește la mână, nu?
    Zicem unu… plus încă unu… face doi; ori două.
    Dește."
    da daa, dar deștele le vedem! pe cand procesorul ... sa-i facem un CT!? :)

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  8. Blegoo on May 15th, 2012 8:48 pm

    Lebăduțo... nu încerca să te dai mamaie, că nu ține. :)
    Dacă tot ai dat din aripi... crezi că poți să explici cum funcționează un sitiscan? :)
    Punctul meu rămâne... știm orice, da' nu putem să ecsplicăm.
    ...............
    Ori, mie mi se pare important.
    Africanii, bunăoară... știu să conducă mașini, și să folosească kalașnicoave.
    Dar habar n-au cum si de ce funcționează.
    Oare... noi... românii...

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  9. de ce? on May 15th, 2012 9:07 pm

    Ideea era de a explica toate procesele prin care transformi curentul in informatie, layer cu layer.

    Cum se transforma curentul in informatie? Ce e in spatele programarii in limbaj masina? Cum ajunge un circuit sa inteleaga un limbaj?

    Prima si ultima parte o stie toata lumea: porti inchise/deschise si programarea in limbaj masina (ok, cea din urma mai putin), dar ideea era de explicat si e intre ele.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  10. Blegoo on May 15th, 2012 9:23 pm

    Doamne-Ajută!
    Se vede clar cine înțelege.
    Și cine habar n-are... adică eu.

    Da, nene... cum ajunge electricitatea să fie informație???

    Cum aia mă-sii?

    Că e doar curent electric, ce dreaq'... știe doar să mă curenteze dacă bag mâna unde nu trebe.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  11. cti97 on May 15th, 2012 9:49 pm

    bine .. deci ati zis fara uichipedia .. da iutub am voie? http://www.youtube.com/watch?v.....re=related

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  12. de ce? on May 15th, 2012 10:13 pm

    da, asta e doar o parte din ce incercam noi sa explicam fara youtube in 2008

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  13. Blegoo on May 16th, 2012 12:19 am

    Cătălin... salut încercarea ta vitejească... dar.
    Schemele ale de iutubuleț... arată doar O SINGURĂ SÎRMĂ care merge la bec.
    Deci... unde-i sîrma ailalaltă?
    :D

    Asta, una la mână.
    Doi... asta arată mecanismul de "portițe".
    Chestia e... cum știe portițele cum să se închidă/deșchidă/conecteze/alea?

    Ai să zic:
    "...păi, prin tastatură, blegule!"

    Așa... deci, cum?

    Trebe să simplificăm treaba... până pricep și eu.
    Fin'că... oi fi eu bleg, da' nu's prost. Încearcă să explici.

    :)

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  14. Blegoo on May 16th, 2012 12:21 am

    @de ce?
    Cum băh... în 2008?!?
    Acum PATRU ANI?!?
    Cum trece timpu'...

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  15. cti97 on May 16th, 2012 9:49 am

    @blegoo .. ok, mai incerc odata, dupa care ma dau batut.

    De la tastatura, cu zici tu, numai ca intre tastatura si portitele astea mici sunt sute de layere de logica prin care treci. Dar, for the sake of the argument, sa presupunem ca ai o tastatura pe firul ala. De fapt, daca te uiti pe video la explicatia de la minutul 12:11 o sa vezi ca imaginea aia seamana cu o tastatura, numai ca e o tastatura binara care e capabila doar sa insumeze doua numere. Deci ce vezi in partea stanga e logica operatorului, care zice ce numere vrea sa insumeze si ce vezi in partea dreapta e echivalentul tastaturii prin care se face "input-ul" - adica operatorul inchide si deschide fiecare intrerupator pana formeaza sus numarul 1 si jos numarul 2, astfel incat atunci cand da drumu la curent care trece prin tot circuitul se aprind beculetele care indica suma celor doua numere.

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)
  16. Lebăda on May 16th, 2012 4:01 pm

    Hai sa incerc o explicatie speciala pt tine ,Blegoo (cum functioneaza CTul): eu (generatorul de raze) iti dau tie (tu= pacientul) o inghetata maaare (inghetata=razele); tu incerci sa o halesti pe toata pt ca este gustoasa, dar te vede Bleaga si cere si ea o lingurita; tu, baiat bun, ii dai (= razele care se imprastie in mediu); din cauza caldurii insa inghetata se topeste repede si-ti mai cade si pe pamant (=razele care dau pozele); inghetata mancata de tine=razele absorbite de pacient.
    Haha, sa nu ma-ntrebi cum am facut inghetata! Am cumparat-o gata facuta! :)

    Mișto!(0)Fleoșc!(0)